December is hét moment om eens terug te blikken op het afgelopen jaar. Wij, Ab, Niels en Pirône, keken samen terug op de bijzonderheden.
Nieuwe huisstijl
Zo begonnen we dit jaar met een nieuwe huisstijl en een fris logo.
Niels: “Die ‘nieuwe jas’ is meteen een van de hoogtepunten van het jaar, wat mij betreft. De look en feel van ons bedrijf is totaal anders geworden, jonger en frisser. Ik ben er heel tevreden over.”
Ab: “Ik ook. Ik heb je bewust je gang hierin laten gaan, want het wordt uiteindelijk natuurlijk jouw toekomst, dit bedrijf. Je hebt het echt geweldig goed opgepakt.”
Pirône: “Het logo en de huisstijl is heel anders geworden, moderner, meer van deze tijd. De fotosessie die we er samen voor deden was ook echt leuk om te doen.”
De woningmarkt
Natuurlijk hadden we het met elkaar ook over de gekte op de woningmarkt.
Niels: “Dit jaar was het nog veel gekker dan vorig jaar. Je staat soms met je oren te klapperen als je hoort wat mensen voor huizen bieden. Laatst sprak ik nog met een vader van een alleenstaande starter, die verwoordde het heel treffend: mensen kijken niet wat het huis waard is, maar wat ze maximaal kunnen lenen en dat bieden ze dan. Volgens mij heeft hij gelijk en dat is best zorgwekkend.”
Pirône: “Inderdaad en de concurrentie is ook zó groot. Zodra we een woning online zetten, stroomde mijn mailbox vol en stond de telefoon roodgloeiend. In alle jaren dat ik in de makelaardij zit, heb ik het nog nooit zo gek meegemaakt.”
Ab: “Ik ook niet en ik doe dit werk nu al twintig jaar. Deze situatie is met geen pen te beschrijven, echt onbegrijpelijk. En, zoals Niels zegt, ook zorgwekkend. Je ziet volwassen mensen gewoon 30.000 euro overbieden op een tussenwoning. Het is gewoon niet meer uit te leggen.”
Niels: “Het enige wat we kunnen doen, is naar alle betrokkenen toe zo transparant mogelijk zijn, bijvoorbeeld door ze te laten weten wat uiteindelijk het winnende bod was. Het nadeel daarvan is dat ze misschien steeds verder gaan in hun biedingenoorlog.”
Pirône: “Er kan er steeds maar één winnen, dat is zo jammer. Ik vind het wel fijn dat jullie alle mensen wel steeds netjes nabellen over de uitslag. Die persoonlijke benadering vind ik wel belangrijk.
Niels: “En mensen de tijd geven, dat is ook belangrijk. Je hoort verhalen over mensen die een half uurtje in een woning mogen rondkijken en die binnen een dag of soms maximaal twee dagen een bod moeten uitbrengen. Dat vinden wij geen goede gang van zaken. Bij ons krijgen potentiële kopers alle ruimte om op het gemak rond te kijken, vragen te stellen en eventueel nog een tweede keer terug te komen, bijvoorbeeld samen met een aankoopmakelaar, familielid of bouwkundig expert.”
Ab: “Je hoort vaak van kijkers dat ze het zo bijzonder vinden, dat wij het nog op deze manier doen. Voor ons is het normaal. Wij vinden niet alleen tevreden verkopers, maar ook tevreden kijkers belangrijk. Behalve dat het gewoon netjes is om hen de tijd te gunnen voor een goede bezichtiging en beslissing, zijn zij misschien ook wel onze kopers van de toekomst.”
2022
Wordt het volgend jaar beter? Wij betwijfelen het.
Niels: “2022 wordt net zo gek als 2021. Men heeft het over woningbouw als oplossing voor het woningtekort, maar dat gaat ons het komende jaar nog niet helpen. Er zal gebouwd gaan worden, maar dit levert pas eind van het jaar nieuwe woningen op.”
Ab: “Precies, en dat is als alles meezit en PFAS en CO2 geen roet in het eten gooien. Daarnaast houd je natuurlijk ook nog de toestroom van mensen vanuit de Randstad, soms wel 80% van alle kijkers, die vaak meer voor een woning betalen dan mensen uit onze eigen regio. Ook dat blijft druk op de woningmarkt zetten.”
Niels: “Ik ben geen econoom, maar ik denk dat het tij maar op één manier kan keren: door een nieuwe crisis.”
Ab: “Dat vrees ik ook. Ik ben bang voor een situatie zoals in 2008, ook omdat je nu ziet dat hypotheekverstrekkers mensen soms weer het risicovolle advies geven om tot hun absolute maximum te gaan. Dat baart me zorgen.”
Niels: “Het enige wat wij kunnen doen, is ondanks de opdrogende woningvoorraad zoveel mogelijk mensen goed begeleiden bij een prettige en succesvolle verkoop en aankoop van hun woning.”
Ab: “Nog iedere werkdag vind ik het een genot om dit te mogen doen.”